Hem Film Hundskolan

Hundskolan

I filmserien Hundskolan ger Kenth och Anette Gustafsson sina tips på hur du ska träna din jakthund på bästa sätt.

Hundvalp

Film: En valp i hemmet

För många är det under våren och sommaren som en ny valp införskaffas. Kanske är det den första valpen som flyttar in eller så har man varit med om det vid flertalet gånger.
Hundskolan: Att skaffa en ny jaktkamrat

Film: Att skaffa en ny jaktkamrat

Många undviker att ta ut sin hund i miljöer där det finns risk att man kommer att träffa på andra hundar då man känner att man inte har full kontroll på sin hund. De situationer som kan uppstå är så jobbiga att man väljer helt enkelt att avstå.
hund film hundmöte

Film: Att undvika problematiska hundmöten

Många undviker att ta ut sin hund i miljöer där det finns risk att man kommer att träffa på andra hundar då man känner att man inte har full kontroll på sin hund. De situationer som kan uppstå är så jobbiga att man väljer helt enkelt att avstå.
Träna jakthunden

Film: Planera inför det nya jaktåret

Nu är det hög tid för varje jakthundsägare att ­börja planera inför den nya jaktsäsongen.
Hundskolan, släppa ut hunden

Film: Förväntan

Några situationer där hundens förväntan i vardagen kan ställa till bekymmer är i samband med att det kommer besök till familjen, när man ska ta ut hunden både från hemmet och från hundgården och i samband med att hunden ska in eller ut ur bilen.
Hundskolan film

Film: Ledarskap

Ledarskap har varit föremål för mycket diskussion och många hundägare vill heller inte nämna begreppet. För mig bygger en god grundlydnad på förståelsen kring samspelet mellan hund och förare, på att man som hundägare har förmåga att vara den goda ledaren för sin hund.
Apporterande hund

Film: Vanliga problem som kan uppstå i samband med apportering

När man tränar apportering så måste målbilden vara för de skott som kan gå fel och att du då måste ha en pålitlig apportör till hands. Att ha en välutbildad apportör i sin stående- eller ­stötande fågelhund är viktigt.
Hundskolan apportering

Film: Förbered apportören inför kommande jakt

När hunden väl är klar i grunderna kring apportering är det även dags att arbeta vidare med sök- spår- och vatten­arbete vilket de flesta jakthundsraserna inom grupperna stötande-, stående- och apporterande fågelhundar bör kunna behärska för att jakten ska hålla en hög etisk nivå.
apportering

Film: Hundskolan – Lydnadsapportering

Att ha en pålitlig apportör innebär att du har en hund som apporterar när du vill och att den apporterar vad du vill. Den apporterar på ditt kommando och under din kontroll.
Hundträning apportering rävapport

Film: Hundskolan – Apportering

I Jaktförordningen §17 krävs det att apporterande hundar ska finnas med vid jakt på duvor, ­änder och gäss. I Jaktlagen (1987:259) §28 står att ”Om vilt har skadats vid jakt, skall jägaren snarast vidta de åt­gärder som behövs för att ­djuret skall kunna uppspåras och avlivas”.
Hundsjukdom Norge SKK

Film: Hundskolan – Träna hunden under sommaren

Sommaren är här och med det är vi även är inne i en tidsperiod som ger goda förutsättningar att förbättra hundens lydnad och kondition inför ­höstens jakter.
Hundträning koppel koppelträning

Film: Hundskolan – Koppelträning

Koppelträna din hund. Kenth Gustafsson ger några förslag på lydnadsövningar då sommaren är den period i jakt­hundens liv som annars kan bli lite tråkig när strikt koppeltvång ­råder
Hundskolan - Stanna

Film: Hundskolan – Stanna

I det här numret kommer jag att mer belysa vikt­en av ett ovillkorligt stannakommando för våra fågelhundar och då i första hand för den stående fågelhunden. Men även för de stötande fågel­hundarna är stannakommandot en nödvändighet.
Hundskolan Sitt

Film: Hundskolan – Sitt

Ett av de kommandon som jag ofta använder mig av och som jag anser vara särskilt viktigt, är att hunden kan sitt med hög kravnivå, vilket innebär att jag har en hund som verkligen kan sitta still tills dess att jag säger något annat.
Hundskolan, inkallning

Film: Hundskolan – Inkallning

Inom fågelhundsdressyren är ovillkorlig ­inkallning en förutsättning om man vill ha en ­effektiv jakt. Även i övriga jaktformer finns det stora för­delar med att man har en hund som alltid går att kalla in, oavsett hur jakten bedrivs. Har man en inkallning som alltid fungerar så underlättas samvaron med hunden.

Följ oss på sociala medier

6,790FansGilla
9,362FöljareFölj
6,090PrenumeranterPrenumerera