Hem Film Hundskolan

Hundskolan

I filmserien Hundskolan ger Kenth och Anette Gustafsson sina tips på hur du ska träna din jakthund på bästa sätt.

Träna jakthunden

Film: Planera inför det nya jaktåret

Nu är det hög tid för varje jakthundsägare att ­börja planera inför den nya jaktsäsongen.
Hundskolan, släppa ut hunden

Film: Förväntan

Några situationer där hundens förväntan i vardagen kan ställa till bekymmer är i samband med att det kommer besök till familjen, när man ska ta ut hunden både från hemmet och från hundgården och i samband med att hunden ska in eller ut ur bilen.
Hundskolan film

Film: Ledarskap

Ledarskap har varit föremål för mycket diskussion och många hundägare vill heller inte nämna begreppet. För mig bygger en god grundlydnad på förståelsen kring samspelet mellan hund och förare, på att man som hundägare har förmåga att vara den goda ledaren för sin hund.
Apporterande hund

Film: Vanliga problem som kan uppstå i samband med apportering

När man tränar apportering så måste målbilden vara för de skott som kan gå fel och att du då måste ha en pålitlig apportör till hands. Att ha en välutbildad apportör i sin stående- eller ­stötande fågelhund är viktigt.
Hundskolan apportering

Film: Förbered apportören inför kommande jakt

När hunden väl är klar i grunderna kring apportering är det även dags att arbeta vidare med sök- spår- och vatten­arbete vilket de flesta jakthundsraserna inom grupperna stötande-, stående- och apporterande fågelhundar bör kunna behärska för att jakten ska hålla en hög etisk nivå.
apportering

Film: Hundskolan – Lydnadsapportering

Att ha en pålitlig apportör innebär att du har en hund som apporterar när du vill och att den apporterar vad du vill. Den apporterar på ditt kommando och under din kontroll.
Hundträning apportering rävapport

Film: Hundskolan – Apportering

I Jaktförordningen §17 krävs det att apporterande hundar ska finnas med vid jakt på duvor, ­änder och gäss. I Jaktlagen (1987:259) §28 står att ”Om vilt har skadats vid jakt, skall jägaren snarast vidta de åt­gärder som behövs för att ­djuret skall kunna uppspåras och avlivas”.
Hundsjukdom Norge SKK

Film: Hundskolan – Träna hunden under sommaren

Sommaren är här och med det är vi även är inne i en tidsperiod som ger goda förutsättningar att förbättra hundens lydnad och kondition inför ­höstens jakter.
Hundträning koppel koppelträning

Film: Hundskolan – Koppelträning

Koppelträna din hund. Kenth Gustafsson ger några förslag på lydnadsövningar då sommaren är den period i jakt­hundens liv som annars kan bli lite tråkig när strikt koppeltvång ­råder
Hundskolan - Stanna

Film: Hundskolan – Stanna

I det här numret kommer jag att mer belysa vikt­en av ett ovillkorligt stannakommando för våra fågelhundar och då i första hand för den stående fågelhunden. Men även för de stötande fågel­hundarna är stannakommandot en nödvändighet.

Följ oss på sociala medier

6,508FansGilla
9,362FöljareFölj
5,220PrenumeranterPrenumerera