Allt om Jakt & Vapen har sedan 2019 producerat Jaktgalan i olika former och på olika platser, med syftet att lyfta den svenska jägarkåren och den svenska jakten. Genom åren har galan vuxit till ett uppskattat inslag, där nominerade och vinnare fått välförtjänt uppmärksamhet för sitt engagemang och sitt goda ambassadörskap.
Senaste livesända galan har nått ut till över 55 000 tittare, och Allt om Jakt & Vapens förlag tar nu steget och försöker ge Jaktgalan en ”större kostym”.
– Vi har haft ett fantastiskt stöd av våra sponsorer som har bidragit, både med fina priser till vinnarna, men också till produktionskostnaderna. Vi har även haft en fin dialog och ett gott samarbete med ett antal stora aktörer genom åren som exempelvis Svenska Jägareförbundet och Svenska Kennelklubben. Men ansvaret för produktionen har hela tiden varit vårt, och vi saknar resurser för att fortsätta att utveckla konceptet på egen hand säger Johan Olsson, projektledare för Jaktgalan.
Som ett litet, privatägt förlag har Allt om Jakt & Vapen årligen avsatt många hundra ideella timmar, och tagit konceptet så långt som det har funnits resurser till.
– Målet är att ge Jaktgalan en mycket större plattform än vad vi kan göra på egen hand. Vi kommer föra diskussioner med företag och organisationer som jobbar relaterat till jakten, för att försöka få till en bred grupp av aktörer som kan arrangera galan tillsammans. En Jaktgala borde inte vara en ensam jakttidnings sak, utan med tanke på hur stort konceptet blivit borde det finnas en bred uppslutning av stora aktörer som styr och driver konceptet tillsammans, avslutar Johan.