Fyra gånger årligen kartlägger Sifo svenska folkets läsarvanor. Generellt sett fick all jaktpress en ökning jämfört med senaste mätningen, men Allt om Jakt & Vapen med sin ökning på 33% och Jägarnas Riksförbunds tidning Jakt & Jägare med sin ökning på 44% är de stora vinnarna.

-Vi fortsätter att växa vilket är enormt roligt. Från att ha varit cirka 15 000 läsare mindre än andra oberoende tidningar, som Jaktjournalen och Jaktmarker & Fiskevatten, för bara ett år sedan, är vi nu i princip lika stora, säger Allt om Jakt & Vapens chefredaktör Johan Olsson. 

Allt om Jakt & Vapen har 72 000 läsare per utgåva enligt Orvesto Konsument 2020:1, vilket är den högsta siffran sedan JO Förlaget AB tog över tidningen under hösten 2016.

-Vårt framgångsrecept, som vi jobbat stenhårt med under de senaste fyra åren, är kombinationen mellan den tryckta tidningen och alla filmer vi gör som komplement. Filmerna sätter ytterligare en dimension på våra tidningsreportage och läsarna får följa med bakom kulisserna på våra jaktreportage. De får även detaljerad information när vi demonstrerar hundträning eller hur vi tar reda på ett skjutet vilt. Vi har även trumfen att inte ägas och styras av ett förbund eller någon annan stor ägare. Vi berör ämnen som våra läsare vill läsa om, och vi vågar skriva vad vi tycker.

Tidning

Allt om Jakt & Vapen
Jakt & Jägare
Jaktjournalen
Svensk Jakt


Jaktmarker & Fiskevatten var ej med i förra undersökningen så det finns ingen siffra att jämföra med.

Ökning

33%
44%
13%
7%