Allt om Jakt & Vapen ökar mest!

Allt om Jakt & Vapen Orvesto

Idag publiceras siffrorna i senaste Orvestomätningen och där framgår det att Allt om Jakt & Vapen är den enda bland de oberoende svenska jakttidningarna som ökar, och procentuellt sett ökar Allt om Jakt & Vapen mest av alla svenska jakttidningar.

I Orvestos mätning dokumenteras och presenteras bland annat svenska folkets läsarvanor. Idag offentliggjordes de senaste siffrorna, och som alltid finns det vinnare och förlorare.

Allt om Jakt & Vapen ökar i läsarantal med nästan 2%, medan Jaktjournalen backar med ungefär 1,5%. Tittar vi på de förbundsägda tidningarna som påverkas starkt av antal medlemmar så ökar Svensk Jakt med knappt 1,5%, medan Jakt & Jägare som ägs av Jägarnas Riksförbund minskar med nästan 19%, vilket är den största förändringen. Tidningen Jaktmarker & Fiskevatten har valt att inte publicera sina siffror.

Tidning SenastNuFörändring
Allt om Jakt & Vapen53 00054 000+1,89%
Jaktjournalen70 000 69 000-1,43%
Svensk Jakt205 000 208 000 +1,46%
Jakt & Jägare 64 00052 000-18,75%

– Det är roligt att få positiva siffror, vilket är ett kvitto på allt jobb vi lägger ner. Det är också ett bevis på att oberoende journalistik verkligen behövs. Eftersom vi inte styrs av någon organisation vågar vi sticka ut hakan i debatter och säga det inte andra vågar, säger Johan Olsson, chefredaktör för Allt om Jakt & Vapen.

Förutom att tidningen växer har Allt om Jakt & Vapens koncept vuxit starkt under de senaste åren. På endast tre år har tidningens Instagramkonto gått från noll till cirka 8 600 följare och Facebooksidan följs av drygt 6 000 fans. Youtubekanalen som startades relativt nyligt har redan cirka 4 400 prenumeranter trots att den inte marknadsförts.

-Det finns aktörer som över en natt har 20 000 följare, men som de flesta vet vid det här laget är dessa siffror oftast en bluff, vilket man kan se då det saknas interaktion på deras inlägg. Vi jobbar långsiktigt med ett bra innehåll och ärliga siffror, säger Johan Olsson.

ANNONS

Tidningens koncept med att publicera reportage som hundskola, viltkök, nostalgitripp och jaktreportage även i filmform har slagit otroligt väl ut. Under 2019 publicerades cirka 50 filmer som sågs nästan en miljon gånger!

-Vi kommer bara fortsätta att växa och utveckla vårt koncept. Vi kommer lansera ännu fler filmer under detta år, succén med Jaktgalan kommer vi jobba vidare med och göra ännu bättre och först och främst kommer vi jobba med att utveckla tidningen som alltid kommer vara vår huvudprodukt, avslutar Johan Olsson, chefredaktör för Allt om Jakt & Vapen.

LÄMNA ETT SVAR

Var vänlig fyll i din kommentar
Var vänlig ange ditt namn