Svenska skoföretaget Icebug tar ännu ett steg i sin expansiva resa. Den 5 april slår de upp portarna till en ny butik på Norrlandsgatan, centralt beläget i Stockholm.

– Att vårt varumärke växer och att allt fler använder Icebugskor betyder att många människor vill komma ut varje dag – även när det är halt – och göra det i skor som är ansvarsfullt producerade. Ju fler skor märken som Icebug kan sälja på bekostnad av fast fashionbranschen desto bättre, säger Icebugs vd David Ekelund i en kommentar.

Butiken, som sträcker sig över 75 kvadratmeter, markerar en betydande milstolpe för Icebug. Efter framgången med sin konceptbutik i Göteborg har företaget sökt efter lämpliga lokaler i huvudstaden under en tid. Nu intensifieras arbetet med att planera och designa butiken, som inte bara kommer att erbjuda försäljning av skor utan även en verkstad för skoreparationer.

Detta är bara början på Icebugs expansionsplaner. Utöver att utforska fler butiksmöjligheter runt om i Sverige, riktar företaget även blicken mot internationella marknader.

– Det är en svindlande tanke, men vad skulle hända om man adderar en extra nolla till antalet skor vi säljer varje år? Icebugs största konkurrent är innesittandet. I länder där vi ännu inte är kända för en bredare allmänhet, som USA och Kanada, sitter människor inne i stället för att gå ut när det är halt – helt i onödan. Att vi växer beror på att vi har en verklig lösning på ett verkligt problem, inte att vi gör aggressiv reklam, fortsätter David Ekelund.