Lodjur har kommit till att bli allt vanligare i Skåne. Det verkar nu som att de är här för att stanna, skriver Sveriges Radio P4 Malmöhus.
Lodjursstammen har under de senare åren återhämtat sig markant och har synts till så 
– Både lodjur och varg var väldigt hårt jagade och på utrotningens brant och sedan har man beslutat att de här djuren får lov att finnas i vår natur. Så det är ett politiskt ställningstagande, att de ska få finnas. Attityderna har också förändrats över tid. Många, många – men inte alla – känner att det här är djur som hör hemma i vår natur, säger viltvårdshandläggare på länsstyrelsen, Nils Carlsson, till Sveriges Radio P4 Malmöhus.
Foto: Johan Olsson




