Jaktprov för älghundar – så går det till

Gråhund
Våra nordliga spetshundar har funnits vid jägarens sida ända sedan jägarfolken ­koloniserade Norrland för tusentals år sedan. Foto: Darius Murawski.

+ DETTA ÄR EN PREMIUMARTIKEL
Logga in eller teckna en prenumeration här för att läsa hela artikeln.
Är du redan inloggad kan du prova ladda om sidan.

Denna artikel finns även som film!

När det gäller jaktprov för våra spetsraser som tillhör Svenska älghundsklubben är det fyra olika provformer som specialklubben särskilt ansvarar för. Utöver löshundsprov på älg och vildsvin kan hundarna även testas på ledhundsprov på älg samt det särskilda älgspårprovet som är ett prov för att testa hundarnas egenskaper vid eftersök.

Under några avsnitt av Hundskolan vill vi lyfta några av våra vanligaste jaktprovsformer som finns i Sverige. Det finns flera olika typer av jaktprov och att beskriva alla är inte möjligt. Naturligtvis är vi själva heller inte kunniga hur man resonerar och be­dömer hundarna i de olika specialklubbarna utan i vår artikelserie är målet att synliggöra hur jaktproven går till för att väcka en nyfikenhet hos läsaren att själv vilja ta reda på mer, speciellt om man är inne på att skaffa en ras inom de jaktprovsformer vi väljer att berätta lite mer ingående om. Sedan är det lätt att man blir ”rasblind” inom den egna rasen och vet egentligen inte vad som krävs av hundarna inom andra jaktprovsformer. Hur gör man inom andra raser än den egna när de hundarna prövas så att deras ras­klubbar får den information de behöver för att kunna avelsutvärdera?

Vi har i tidigare avsnitt försökt beskriva jaktprov för stövare och därefter jaktprov för den stående fågelhunden och främst då för de raser som finns under Svenska Vorsteh­klubben. I det här avsnittet ska vi lyfta fram de jaktprov som finns inom Svenska älghundsklubben och då i första hand de prov som genomförs med hundar som arbetar som löshund på älg.

Text: Kenth & Anette Gustafsson

ANNONS